Teatrul comunităților participative

01 – 04 martie 2016 // 10:00 – 13:00
Locație: REACTOR de creație și experiment (Str. Petofi Sandor nr.4, Cluj-Napoca)
Locuri disponibile: 15
Traineri: Mihaela Michailov și Radu Apostol (Centrul Educațional Replika, București)

Focus Atelier ediția a IIa s-a încheiat. Fotografii de la atelier găsiți AICI

Teatrul comunităților participative se va axa pe lucrul cu practicienii care își doresc să se implice în elaborarea unor proiecte cu diverse comunități și grupuri de copii și adolescenți. Atelierul va avea deopotrivă o componentă teoretică și o componentă practică. În cadrul acestuia vor fi abordate, pornind de la proiectele participanților (schițe, proiectele în desfășurare), următoarele problematici: lucrul cu o comunitate (cum intrăm în comunitatea cu care dorim să lucrăm, cum o abordăm, cum construim un proiect comunitar), raportul artist-comunitate (cât de mult prevalează în construcția proiectului interesul artistului și cât de mult prevalează interesele comunității; cum reprezentăm o comunitate), etic și estetic în lucrul cu o comunitate (cât de relevant este astăzi un teatru al comunităților participative, un teatru construit cu membri ai comunității și cu artiști), dimensiunea educațională. Atelierul se va axa pe proiectele participanților, pe felul în care își structurează o dinamică de lucru în raport cu o comunitate.

ZIUA 1 – Prezentarea trainerilor și a participanților
Prezentarea proiectelor de teatru educațional și pedagogie participativă pe care trainerii le-au dezvoltat cu un grup de copii și adolescenți de la Școala 55 din cartierul Republica, București: Copiii migrației (proiect pe tema migrației forței de muncă, din perspectiva copiilor care rămân singuri acasă și au părinții plecați la muncă în străinătate) și Față de drepturi (proiect pe tema Convenției drepturilor copiilor).Prezentarea cărților elaborate de traineri și a câtorva pedagogi teatrali care au revoluționat educația teatrală în secolul XX – Dorothy Heahtcote, Caldwell Cook, Peter Slade, precum și a unor companii care și-au sistematizat și teoretizat procesul de lucru într-o comunitate – Cornerstone Theatre Company.

Prezentarea proiectelor pe care participanții le dezvoltă sau doresc să le dezvolte în diverse comunități, cu diferite grupuri de tineri, vârstnici, persoane marginalizate, defavorizate etc.Nu este necesar ca aceste proiecte să fie deja demarate. Ele se pot afla într-o fază de lucru mai mult sau mai puțin avansată: intenție, schiță de proiect, elaborarea conceptului și structurii proiectului.

ZIUA 2 – Prezentarea elaborată a fiecărui proiect propus de participanți
Dezvoltarea ideii proiectului, structurii proiectului, pașilor parcurși în proiect etc. Întrebări pe care le vom adresa:
– Dacă ar fi să definim o comunitate, cum, prin ce am defini-o?
– De ce este relevant proiectul pentru artistul/ pedagogul care îl dezvoltă?
– De ce este relevant proiectul pentru comunitatea în care artistul își propune să activeze?
– Cum este reprezentată comunitatea? Care sunt vulnerabilitățile comunității? Cum sunt adresate aceste vulnerabilități?
– Care este rolul membrilor comunității în dinamica proiectului? Cum participă aceștia la structurarea proiectului?
– Ce urmărește proiectul?
– Cum poate fi dezvoltat proiectul pe termen lung?

ZIUA 3 – Dezvoltarea temelor și subtemelor proiectelor
Impedimente și diverse probleme de care artistul/ pedagogul se lovește în procesul de lucru. Cum pot fi depășite aceste probleme? Elaborarea unui plan al proiectului. Specificarea etapelor pe care participanții le parcurg – discuții în comunitate, ateliere cu membrii comunității (cum structurăm, pas cu pas, un atelier), dezvoltarea etapelor de lucru.

ZIUA 4
Discuție axată pe legăturile dintre proiectele prezentate și pe felul în care artiștii/ pedagogi prezenți la atelier pot lucra împreună la dezvoltarea proiectului fiecăruia. Crearea unei posibile platforme de educație artistică participativă. Sesiune de feedback.

COLLECTED WRITINGS ON EDUCATION AND DRAMA – Dorothy Heathcote

________________

Mihaela Michailov este dramaturg, critic de artele spectacolului, artist comunitar, coordonatoarea mai multor ateliere de teatru pentru copii și adolescenți. Printre textele sale se numără Complexul România, Interzis sub 18 ani, Capete înfierbântate, Copii răi, Google țara mea!, Sub Pământ, Familia Offline, Profuˈ de religie, Față de drepturi. A colaborat cu regizorii Radu Apostol, Alexandra Badea, Alexandru Mihăescu, Ioana Păun, Bobi Pricop, David Schwartz. În 2013 a coordonat alături de regizorul Radu Apostol proiectul Copiii migrației, în cadrul căruia a scris textul Familia Offline jucat de nouă copii și de doi actori profesioniști. A participat la burse și rezidențe de dramaturgie oferite de către Royal Court Theatre, Londra, Lark Theatre, New York, Récollets – Centru Internațional de rezidențe artistice, Paris. Piesele sale sunt traduse în franceză, engleză, germană, bulgară, maghiară. Este co-fondatoare a Centrului de Artă Comunitară Vârsta 4, alături de Paul Dunca, Alice Monica Marinescu, Katia Pascariu și David Schwartz. Din 2013 coordonează Gazeta de Artă Politică, alături de Marius-Bogdan Tudor, David Schwartz și Ionuț Sociu. Este cofondatoare a Centrului de Teatru Educațional REPLIKA, alături de Radu Apostol, Viorel Cojanu și Mihaela Rădescu. Predă la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale, București în cadrul masteratului de scriere dramatică și a masteratului de pedagogie. A ținut conferințe și a avut prezentări despre teatrul și dansul din România la Avignon, Luxemburg, Lublin, Paris, Tokyo, Viena.

Radu Apostol este regizor de teatru și film. Din 2008 lucrează ca asistent universitar în cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematrografică „I.L. Caragiale”, București. Interesele sale profesionale vizează conceptul spectacular, expresia și comunicarea, estetica și axiologia creației teatrale, teatrul contemporan și elementele de psihanaliză în procesul creator al actorului. Între 2012 și 2013 este coordonator artistic al proiectului-pilot Manifest Canin în sala de lectură organizat de Ascociația Replika, Red Panda și Asociația Națională a Bibliotecilor Publice și Bibliotecarilor. Tot în 2012 regizează spectacolul Familia Offline, realizat în cadrul proiectului Țară, țară vrem părinți. În 2010 lucrează ca documentarist și co-regizor la spectacolul Roşia Montană, pe linie fizică şi pe linie politică (de Peca Ștefan), alături de Gianina Cărbunariu. Deține o serie de premii de la mai multe jurii de specialitate: Premiul pentru Cel mai bun spectacol, Festivalul Dramaturgiei Românești, Timișoara, 2011, pentru spectacolul Roşia Montana, pe linie fizică şi pe linie politică (2011); Premiul de Regie, Festivalul de Teatru Piatra Neamț, Pledez pentru tineri, secțiunea Profesioniști (2008); Premiul Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru, Secțiunea Româna, pentru proiectul dramAcum (2003).
Programul complet și detalii despre locații aici.

Focus_Atelier_100115_Covers_FNL-2