Copii răi

06 martie 2016 // 18:00
Locație: Teatrul GONG (Str. Alexandru Odobescu nr.4, Sibiu)

Focus Atelier ediția a IIa s-a încheiat. Fotografii de la spectacol găsiți AICI.

Producție: Centrul de Teatru Educativ Replika, București
Text: Mihaela Michailov
Regie: Alexandru Mihaescu
Performer: Katia Pascariu
Muzică: Eduard Jak Neumann
Mişcare scenică: Farid Fairuz

Afis Copii rai - GongO fetiță de 11 ani nu stă cuminte în bancă. Face animăluțe din elastice. Se joacă non-stop cu mâinile. Doamna profesoară de istorie o pedepsește. Colegii o pedepsesc. Fetița nu mai vrea la școală. Fetița nu mai vrea nimic. Dac-ar putea, și-ar dori să fie o mașinuță din elastice. S-apese pe accelerație și să dispară. „Copii răi” pleacă de la un caz real, pe care echipa spectacolului l-a documentat în școală. Fragmente din textul spectacolului au fost scrise în urma unor ateliere pe care dramaturgul Mihaela Michailov și actrița Katia Pascariu le-au realizat într-o școală generală. Atelierele au fost concentrate pe forme de violență și pe modalități de combatere a violenței.

„Copii răi” este un text-confruntare cu sistemele care ne cresc mari, care ne-nvaţă ce-ar trebui să ne reprezinte şi ce-ar trebui să fim. Care ne transformă în lideri înainte să ne lase să fim copii.  Care ne cer să fim competitivi și performanți, înainte să ne-nvețe să fim generoși. „Copii răi” este un spectacol despre sistemul de educaţie din România, despre formele de violență care transformă o pedeapsă aparent banală într-o ameninţare colectivă, despre relațiile de putere copii-profesori-părinți, despre influența grupului în luarea unor decizii personale, despre pericolul abandonului școlar.

În urma acestui spectacol, dramaturgul Mihaela Michailov a inițiat proiectul Școala de Duminică, în care elevi, profesori și părinți au fost invitați să participe la discuții post-spectacole, moderate de către un psiholog. În urma acestor discuții au ieșit la iveală următoarele aspecte:

  • 90% dintre elevi au participat direct la o situație de violență în școală;
  • cei mai mulți dintre elevi nu au intervenit atunci când un coleg/colegă de-a lor a fost agresat/ agresată;
  • cei mai mulți dintre elevi nu le spun părinților atunci când sunt tratați necorespunzător de un cadru didactic;
  • cei mai mulți profesori se simt depășiți de numărul mare de elevi cu care au de lucrat într-o școală;
  • cei mai mulți profesori recunosc că au țipat sau au pedepsit elevi;
  • cei mai mulți părinți nu merg la școală după ce copiii le spun că au fost tratați necorespunzător la școală.