Arta de a fi spectator

11 14 martie 2016 // 11:00 – 16:00 (cu o pauză)
Locație: Bastionul Croitorilor (Str. Baba Novac, Cluj-Napoca)
Locuri disponibile: 12
Trainer: Miruna Runcan (prof. Facultatea de Teatru și Televiziune)

Focus Atelier ediția a IIa s-a încheiat. Fotografii de la atelier găsiți AICI.

Scopul atelierului susținut de Miruna Runcan este stimularea abilităților perceptive ale participanților și deprinderea acestora cu experiența receptării producțiilor teatrale și cinematografice dintr-o perspectivă critică, dezvoltându-le, prin exerciții specifice, capacitățile analitice. De-a lungul a patru zile, cei interesați au posibilitatea de a defini împreună noțiunea de spectator, reevaluându-și condiția de consumatori culturali. Atelierul se adresează în primul rând liceenilor, dar și studenților, cu condiția să nu fie înscriși la facultăți de teatru și film. Grupul țintă este format din tineri nespecializați, dar interesați de artele performative și cinematografice. Metoda de lucru vizează o abordare cât mai diversă ce include vizionări, discuții, jocuri și exerciții, având și o componentă practică importantă, menită să faciliteze aprofundarea teoretică a conceptelor tratate. Ultima zi a workshopului este dedicată dezbaterilor pe baza spectacolelor prezentate în Focus Atelier, oferindu-le participanților șansa de a-și exersa aptitudinile dobândite.

Structura atelierului

Ziua 1: Cum lucrează spectacolul în spectator, cum lucrează spectatorul spectacolul la care participă. Vizionare de spectacol (Jocuri în curtea din spate, regie Bobi Pricop). Construcția de semnificație între narațiune și formă. Tema, subiectul, personajul. Efectul de cunoaștere și efectul emoțional. Ceea ce se povestește și ceea ce imaginăm. Spectatorul coautor. Joc de rol : Plăcerea de a fi altcineva.

Ziua 2: Cum interpretăm contextul ? Unde-când? Ce știm și ce imaginăm despre locul și timpul narațiunii dramatice/filmice. Recunoașterea ca plasare a spectatorului în spațio-timpul imaginar. Scenografie și costum ca modalități de cadraj spațiotemporal. Privirea și obictele din cadru. Relația dintre obiect și personaj. Privire obiectivă/privire subiectivă. Vizionare de film (Domestic regie Adrian Sitaru, episodul Porumbelul). Jocuri de rol în raport cu un obiect la alegere.

Ziua 3: Empatie, corpul spectatorului și corpul actorului. Empatia și sistemul nostru nervos. Lombajul nonverbal și capacitatea noastră de a-l citi. Privire, auz, personaj în spațiu. Mișcarea și mimarea inconștientă. Previziunea empatică. Percepția propriului corp prin percepția celui văzut/observat=a personajului. Reacția de transfer. Reacția de distanțare. „A fi cu personajul” și „a fi în personaj”. Exemple cinematografice.
Jocuri de rol bazate pe exemplele observate/analizate.

Ziua 4: Dezbatere liberă pe baza spectacolelor/unui spectacol văzut in timpul Focus Atelier. Concluzii

_________________________

Prof. univ. dr. Miruna Runcan are o experiență de peste 20 de ani în artele spectacolului, este unul dintre cei mai cunoscuți și prolifici critici de teatru români, membru al Uniunii Scriitorilor din Romania și secretar general al Secțiunii române a Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru. Din 2004 predă la Facultatea de Teatru și Televiziune din Cluj cursuri precum: Metode de interpretare a textului dramatic, Semiotica şi stilistica teatrului, Anatomia receptării. Este co-fondatoare, alături de C.C. Buricea-Mlinarcic, a Laboratorului de dramaturgia cotidinului, un grup interdisciplinar de cercetare și creație.

A publicat numeroase cărți de specialitate, printre care: Introducere în Etica şi legislația presei (Grupul editorial All, 1997), A patra putere. Legislație şi etică pentru jurnalişti (Editura Dacia, Cluj, 2001), Modelul Teatral Românesc (Unitext, 2001, Premiul pentru cea mai buna carte de teatru al AICT, 2001), Teatralizarea şi Reteatralizarea în Romania. 1920-1960 (Eikon, Cluj, 2003), Pentru o semiotică a spectacolului teatral (Editura Dacia, Cluj, 2005), Fotoliul scepticului spectator (Unitext, 2007), Habarnam în oraşul teatrului. Universul spectacolelor lui Alexandru Dabija (Limes, 2010), Actori care ard fără rest (Cheiron/Fundația Camil Petrescu, 2011), Signore misterioso. O anatomie a spectatorului (Unitext, 2011), Critica de teatru: Încotro? (Presa Universitara Clujeana, 2015). În 2003 a fost nominalizată la Premiul pentru cel mai bun critic de teatru, Gala UNITER, iar în 2011, pentru realizarea Programului Dramaturgia Cotidianului, la Premiul LPTW (League of Professional Theatre Women, New York) Gilder/Coigney International.

ATENȚIE! La acest atelier sunt 12 locuri disponibile. La secțiunea „Motivație” din formularul de înscriere, nu evitați să ne spuneți cât mai pe larg ce vă determină să participați la acest atelier. O motivație convingătoare aduce mai multe șanse de a fi selectați/selectate. O motivație foarte scurtă, din care doar intuim dorința, îngreunează procesul de selecție.Selecția participanților se va face în baza a două criterii – timp disponibil și motivație.
Programul complet și detalii despre locații aici.

Focus_Atelier_100115_Covers_FNL-4