2015

În martie 2015, atelierul „The Alternative Actors Workshop Series” a atras participanți cu și fără o pregătire teatrală prealabilă, într-un cadru vesel, dinamic, menit să descurajeze relațiile ierarhice și să încurajeze auto-cunoașterea și colaborarea. Cele trei secțiuni ale workshopului („Teatrul oprimaților”, „Deconstrucția identității” și „Teatrul sport”) au mizat pe disponibilitatea fiecărui individ de a-și depăși prejudecățile, de a-și suprima propriile limite și de a-și (re)descoperi potențialul. De fapt, toate metodele folosite, de la „teatrul de imagine” și „teatrul forum” la tehnici inspirate din Ashtanga Yoga și la exerciții de improvizație, au vizat transformarea celor prezenți la un nivel cât mai profund, atât pe plan personal, cât și social.
George Wielgus, coordonatorul secțiunii de „Teatrul Oprimaților”, le-a oferit participanților instrumente de lucru pe care le stăpânește, în primul rând, datorită vastei sale experiențe cu grupuri defavorizate și, de asemenea, datorită însușirii, în urma antrenamentului cu Adrian Jackson, protejatul lui Augusto Boal, a unor tehnici esențiale de teatru terapeutic.
În schimb, Kurt Murray, cu cele peste două decenii de practică în calitate de actor, designer, producător, profesor, street performer, regizor și profesionist în wrestling, a avut ocazia să aplice o parte dintre cunoștințele obținute de la maeștrii săi din Iran și din China. Alături de Iulia Benze, co-fondatoarea companiei CRAFT din Londra și absolventa unui Masterat în Performance Practice and Research la The Royal Central School of Speech and Drama, acesta a coordonat secțiunea intitulată „Deconstrucția identității”. Cei interesați s-au familiarizat, astfel, cu așa-zisul „teatru de epuizare”, a cărui finalitate este de a provoca limitele emoționale și fizice ale celor ce-l practică și de a-i elibera pe aceștia de toate modelele de gândire rigide și neproductive. Tot Kurt Murray a prezentat și tehnicile specifice „Teatrului Sport” (creat de Keith Johnstone), care, dacă sunt însușite corect, ajută la generarea unor improvizații puternice și spontane.
Cei trei au inițiat o dezbatere pe tema „Teatrului Oprimaților” și a impactului practicilor teatrale în societate.

DSC_0066

Workshopul „Tehnici, metode și abordări în teatrul politic” a stat sub semnul redefinirii rolului pe care arta și-l asumă într-o comunitate, dincolo de fațada estetică. Timp de 10 zile, problema responsabilității politice și sociale a teatrului a fost discutată din perspective diverse și revelatoare. Desigur, nimic n-a tins spre formularea unor concluzii definitive ci, mai degrabă, spre găsirea unor soluții pentru a zdruncina, oricât de puțin, certitudinile și, în special, indiferența consumatorilor de artă în raport cu realitatea din jurul lor.
David Schwartz, coordonatorul atelierului, este regizor, co-inițiator al platformei de teatru independent tangaProject și membru fondator al Asociației O2G – Ofensiva generozității. În ceea ce privește workshopul din Focus Atelier, scopul său a fost acela de a oferi o perspectivă nouă asupra forței transformatoare a teatrului, în speranța că dezbaterile și exercițiile practice vor inspira proiecte și inițiative noi, cu o relevanță socială efectivă. Astfel, acea săptămână și jumătate de chestionare a realității prin jocuri, polemici, problematizări și dezbateri intense a lăsat în urmă idei fructuoase de schimbare a societății prin artă, dar și echipe dornice să le pună în practică.
La sfârșitul atelierului, Schwartz a coordonat o dezbatere pe tema artei politice. În cadrul aceluiași eveniment a fost prezentată și publicația Gazeta de Artă Politică.

DSC_0141

Duoul artistic Monotremu, format din Laura Borotea — absolventă a Facultății de Artă din Timișoara și a SNSPA, București — și Gabriel Boldiș — care, emigrând pentru o perioadă în Spania, a studiat sociologie la UNED — realizează lucrări cu un puternic impact socio-politic, ca replică la ceea ce ei resimt ca fiind o stare de apatie a societății românești. În Focus Atelier 2015, cei doi au susținut un workshop de Prezență pe domeniul public, propunându-și să pună în discuție formule prin care arta se poate insera în cotidian, astfel încât să acționeze ca un manifest și, totodată, ca o metodă de activare a spiritului civic.
Așadar, în trei zile, aceștia au împărtășit cu un grup de oameni interesați de activismul pașnic experiența lor în ceea ce privește prezența artistului în spațiul comun tuturor cetățenilor. S-au discutat, mai ales, diverse formule prin care arta poate funcționa ca un protest eficient și credibil. Participanții au semnalat ei înșiși disfuncționalități ale sistemului care le guvernează existențele cotidiene, propunând și soluții pline de creativitate, capabile să genereze efecte durabile asupra conștiinței colective.
Atelierul celor doi artiști a fost precedat de o dezbatere intitulată „Intervenție urbană și peisajul urban contemporan”.

DSC_6187

Atelierul de Implicare civică, activism și metode alternative de discurs în filmul documentar a constat atât în dezbaterea unor aspecte esențiale ce țin de „videoul social”, cât și în aplicarea conceptelor abordate. Astfel, unul dintre beneficiile celor nouă zile de workshopuri a fost acela că toate noțiunile teoretice însușite de participanți au fost, măcar parțial, testate în practică.
Vlad Petri este un cunoscut fotograf și realizator de filme documentare, printre care „București, unde ești”, prezentat în cadrul Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam. Proiectele sale din țări precum Afganistan, Siria, Iordania, Tajikistan, Uzbekistan, Armenia și Albania i-au conturat o experiență substanțială, prin prisma căreia și-a definit preocupările în domeniu. O parte dintre interesele sale au constituit puncte de pornire pentru discuțiile din cadrul Focus Atelier. În consecință, s-au abordat teme legate de cinematograful observațional, de filmul etnografic, de videoul social, de filmul politic și de filmul de propagandă, dar și probleme ce țin de etică și ideologie în realizarea filmelor documentare.
La finalul celor nouă zile de atelier, Vlad Petri a inițiat și o dezbatere pe tema jurnalismului cetățenesc, a noilor media și a modelelor alternative de discurs.

Focus Atelier 2015 a găzduit și o serie de evenimente legate de tema dinamicii artă-societate: spectacolul „Capete înfierbântate” cu Alexandru Potocean, pe textul Mihaelei Michailovn și în regia lui David Schwartz; „Remember doctor Bubble: The Bubble Magician”, spectacol de teatru interactiv pentru copii în aer liber; „Total Shambles”, prezentare de carte, performance și Q&A, susținute de George Wielgus.